Tillbaka till skolan: investering i Kameruns barn

Barn sitter i deras nya klassrum. Foto: Chelsea Wohking/NRC
I Bangshie i Kamerun har tusentals barn gått miste om utbildning. Osäkerhet och brist på investeringar innebar att skolorna var dåligt utrustade för att kunna erbjuda undervisning av hög kvalitet. Men ett nytt projekt har förändrat en av grundskolorna och öppnat upp nya möjligheter för både lokala och fördrivna barn i området.
Publicerat 24. apr. 2025
Kamerun

Nästan 10 år efter våldsutbrottet i de nordvästra och sydvästra regionerna i Kamerun är situationen fortfarande instabil. Den pågående osäkerheten har lett till att barn går miste om utbildning och många skolor har skadats eller stängts. År 2024 beräknades 596 000 barn i skolåldern i de två regionerna behöva humanitärt stöd, varav 156 000 var fördrivna från sina hem.

Nästan 10 år efter våldsutbrottet i de nordvästra och sydvästra regionerna i Kamerun är situationen fortfarande instabil. Den pågående osäkerheten har lett till att barn går miste om utbildning och många skolor har skadats eller stängts. År 2024 beräknades 596 000 barn i skolåldern i de två regionerna behöva humanitärt stöd, varav 156 000 var fördrivna från sina hem.

Ett skadat klassrum i Bangshie, i den nordvästra regionen av Kamerun. Foto: Patricia Pouhe/NRC

De barn som fortfarande går i skolan får ofta studera i åldrande klassrum som är i stort behov av underhåll och renovering. Avsaknaden av ordentliga sanitära anläggningar påverkar utbildningens kvalitet och innebär att flickor är mindre benägna att gå i skolan. Dålig infrastruktur leder också till överfulla klassrum, vilket vida överstiger den lärartäthet som regeringen föreskriver.

Överfulla klassrum

Den äldsta grundskolan i samhället Bangshie i den nordvästra regionen ställdes inför ett svårt dilemma i oktober 2023, bara en månad in på läsårets andra termin. Ett block med två klassrum kollapsade, vilket tvingade samhället och skolmyndigheterna att slå ihop två klasser i ett klassrum. Detta gjorde det mycket svårt för barnen att lära sig.

– Vi hade inget annat val än att slå ihop några klasser. Eleverna i klasserna 1 och 2 tvingades nu sitta tillsammans, liksom klasserna 3 och 4, vilket inte gjorde det lätt att lära sig, eftersom barnen hade svårt att hänga med, berättar rektorn Madame Victorine.

En del föräldrar slutade skicka sina barn till skolan eftersom de var rädda att de gamla klassrummen en dag skulle falla över dem. Dessutom saknades grundläggande faciliteter, med bara ett slitet latrinblock och ingen form av åtskillnad mellan flickor och pojkar. Den hygieniska situationen var bedrövlig och barnen hade inget annat val än att använda omgivningen för att göra sina behov eller att gå hem i de mest akuta fallen.

En kollapsad byggnad i Bangshie. Foto: Patricia Pouhe/NRC

Dessa problem hade en negativ inverkan på den allmänna utbildningsnivån i samhället. Barnen hade inget att göra, eller så gick de ut och arbetade för att hjälpa sina föräldrar.

– Barnen mådde inte bra i skolan längre, och det syntes i resultaten, säger Madame Victorine.

Plats för alla

Norwegian Refugee Council (NRC) klev in för att hjälpa till med akuta grundläggande tjänster, med stöd från Sida (Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete).

På bara drygt två månader hade NRC hjälpt lokala entreprenörer att bygga två nya block med fyra klassrum, vart och ett utrustat med 30 bänkar. Det fanns nu tillräckligt med utrymme för att alla sex klasserna skulle kunna undervisas separat och även för att ta emot fler barn från samhället. Barnen utrustades med skolväskor, anteckningsböcker, pennor, linjaler, suddgummin och andra saker som behövs för studierna.

NRC byggde ett nytt latrinblock bestående av fyra bås, så att flickor och pojkar kan få tillgång till könssegregerade latriner som är anpassade efter deras behov under skoltiden. Flickorna har nu ett utrymme där de tryggt kan byta om under menstruationen, vilket avsevärt förbättrar skolnärvaron och förebygger infektionsrisken. Latrinerna är anpassade både för menstruationshygien och för personer med nedsatt rörlighet.

Demonstration av handtvätt med barn. Foto: Patricia Pouhe/NRC

Främja god hygien

Som en del av projektet deltog 284 elever i grundskolan i CHAST-sessioner (Children's Hygiene and Sanitation Training). Dessa fokuserade på olika ämnen som handtvätt, miljöhygien och miljövård samt vattenrening. Genom fallstudier som visade hur viktigt det är med hygien fick barnen bland annat lära sig hur man tvättar händerna ordentligt innan man äter.

– Madame lärde oss många saker, säger den nioåriga eleven Aishatou.

– Hon sa åt oss att alltid täcka över våra behållare med mat och vatten så att flugor och damm inte skulle komma in och vi inte skulle bli sjuka. Hon sa också att vi skulle tvätta händerna regelbundet. Jag tvättar händerna hela tiden i skolan och hemma, och jag ber också mina bröder och vänner att göra som jag.

NRC genomförde liknande seminarier om hygienfrämjande åtgärder för hela samhället och använde en metod som heter Wash'Em - Hand Hygiene in Emergencies för att uppmuntra till beteendeförändringar relaterade till handtvätt.

Madame Victorine blev uppmuntrad av stödet och samhällets respons.

– Jag såg något som jag trodde var ingenting utan hopp, men som har förvandlats till något fantastiskt tack vare ett engagemang som jag aldrig har sett förut, säger hon.

Investering i framtiden

NRC introducerade också Better Learning Programme (BLP) på skolan. Det är ett program för psykosocialt stöd som är utformat för att hjälpa lärare att stödja barn som lider av stress och trauma. Lärarna på Bangshie Primary School är nu bättre rustade för att stödja barn som har upplevt konflikter eller fördrivningar.

Omkring 192 skolpaket delades ut, medan riktat kontantstöd säkerställde att 25 utsatta barn på flykt fick oavbruten utbildning. Som ett resultat av detta klarade alla 25 framgångsrikt sina prov och gick över till gymnasieskolan.

BLP främjade också stödnätverk mellan jämnåriga genom organiserade fritidsaktiviteter, till exempel en tjejklubb för att hjälpa tonårsflickor att utveckla livskunskaper.

Barn kan återigen gå i skolan i Bangshie. Den strukturella investeringen från projektet har gett upphov till diskussioner bland skolmyndigheterna om att sänka skolavgifterna för utsatta barn, särskilt de som är fördrivna. Detta kommer att leda till en kraftig ökning av antalet inskrivna elever och till att man maximalt utnyttjar de faciliteter som utformades med tillväxt i åtanke.

Mer om

#Utbildning