Behov av stöd
Amira, 25 år, har arabisk litteratur som huvudämne. Precis som många andra nyutexaminerade började hon undervisa utan formell utbildning från utbildningsministeriet på grund av tids- och resursbrist. Hennes kollega Sabaa Nassar, 24, som studerat engelsk litteratur, stod inför samma utmaning.
Båda undervisar syriska flyktingelever på eftermiddagsskiftet i en av Irbids skolor - en miljö som innebär unika utmaningar. Som andra generationens flyktingar upplever dessa elever kanske inte direkt krigstrauma, men de står inför utmaningar som härrör från att ha föräldrar som har uthärdat det, tillsammans med osäkerheten om deras egen framtid. Dessutom måste lärarna kämpa med överfulla klassrum och ständigt utveckla kreativa och engagerande undervisningsmetoder.
Behov av stöd
Amira, 25 år, har arabisk litteratur som huvudämne. Precis som många andra nyutexaminerade började hon undervisa utan formell utbildning från utbildningsministeriet på grund av tids- och resursbrist. Hennes kollega Sabaa Nassar, 24, som studerat engelsk litteratur, stod inför samma utmaning.
Båda undervisar syriska flyktingelever på eftermiddagsskiftet i en av Irbids skolor - en miljö som innebär unika utmaningar. Som andra generationens flyktingar upplever dessa elever kanske inte direkt krigstrauma, men de står inför utmaningar som härrör från att ha föräldrar som har uthärdat det, tillsammans med osäkerheten om deras egen framtid. Dessutom måste lärarna kämpa med överfulla klassrum och ständigt utveckla kreativa och engagerande undervisningsmetoder.

För att möta detta behov introducerade Norwegian Refugee Council (NRC), med stöd av Swiss Development & Cooperation, INEE:s utbildning Teachers in Crisis Contexts (TICC), som genomfördes första gången 2023, för att utrusta nya lärare med viktiga kunskaper och färdigheter för krisdrabbade samhällen. Den fem dagar långa utbildningen omfattar viktiga ämnen som barnskydd, lektionsplanering och effektiva undervisningsstrategier. Det är en avgörande insats för lärare som Amira och Sabaa, som är angelägna om att utvecklas men saknar tillgång till möjligheter till professionell utveckling.

Från teori till praktik
Utbildningen gav inte bara information - den förändrade också hur dessa lärare interagerar med sina elever.
– När eleven får en central roll i undervisningen skapar det ägarskap och ansvar, vilket förbättrar resultaten, förklarar Sabaa.
– Det är så enkelt som att prata mindre i klassrummet så att eleverna kan prata mer.
En av de mest värdefulla aspekterna av utbildningen var Better Learning Programme (BLP), som introducerar stressreducerande tekniker för att hjälpa eleverna att fokusera.
– Vi lärde oss andningsövningar som vi kan använda i början, under eller i slutet av lektionen, säger Amira.
– De här små teknikerna hjälper eleverna att koncentrera sig och återfå energin.

Utöver det akademiska betonade utbildningen skydd av barn - lärarna fick lära sig att känna igen tecken på mobbning eller oro och hur de ska reagera på lämpligt sätt.
– Det gjorde oss mer medvetna om vad eleverna går igenom utanför klassrummet och hur det påverkar deras inlärning, säger Amira.

Varaktig effekt
För att förstärka utbildningen ger NRC:s utbildningsteam ytterligare uppföljning genom klassrumsobservationer mellan kollegor, vilket hjälper lärarna att gå mot självständighet. Amira och Sabaa har redan märkt av förbättringar i inlärningsresultaten från en månad till en annan. De har också fått positiv feedback från skolans rektor och handledare.
– Utbildningen förändrade hur jag ser på läraryrket, säger Amira med ett leende.
– Vi önskar att [utbildningen] var längre än fem dagar så att vi kunde gå djupare in i varje ämne, tillägger Sabaa.
För dessa unga lärare är utbildningen mer än bara professionell utveckling - det är ett steg mot att forma en bättre framtid för sina elever. Genom sitt engagemang och NRC:s stöd ger de inte bara lektioner, utan de skapar också hopp, motståndskraft och möjligheter i en tid av kris.
_______________________________________________________________________________
NRC:s påverkan sträcker sig bortom klassrummen. Med omfattande erfarenhet av att integrera lärarutbildning på nationell nivå genom utbildningsministeriet säkerställer NRC att psykosocialt stöd ingår i undervisningsmetoderna för både lärare och elever. Under 2022 utbildade NRC mer än 4 000 skolkuratorer, och under 2024 fick ytterligare 400 kuratorer i alla direktorat i Jordanien utbildning i användningen av det kontextualiserade BLP-paketet, vilket ger dem de färdigheter som behövs för att stödja flyktingelever och främja inkluderande inlärningsmiljöer.