För tre år sedan kom Yéssica till delstaten Bolívar från sitt hem på Venezuelas slätter.
I sitt nya samhälle, som hade vuxit fram kring en gruvplats, märkte hon att barn från andra fördrivna familjer inte gick i skolan eftersom det inte fanns någon skola. Med fem skrivhäften och en läsebok gjorde hon om sitt hem till ett klassrum och började hålla lektioner som volontär.
Yéssicas klass startade med tio elever. Sedan växte den till femtio. I september 2024, när NRC:s team besökte samhället, hade antalet nått 96 barn.
Teamet ville förstå hur tillgången till utbildning såg ut för att kunna utveckla skolmotiveringsprogrammet bland andra aktiviteter. Programmet delar metoder med samhällsvolontärer för att motivera barn och unga som står utanför skolan. Målet är att hjälpa eleverna att stärka sina studiefärdigheter så att de kan börja gå i skolan, antingen för första gången eller efter en tids frånvaro.
Tack vare ett gott samarbete med utbildningsmyndigheterna är de hundra barn som tidigare fick stöd av Yéssica nu inskrivna i skolan. En utbyggnad av den närmaste skolan har öppnat i hennes samhälle och nu är hon själv en av lärarna.

– Jag har sett hur Norwegian Refugee Council alltid strävar efter att arbeta hand i hand med utbildningsmyndigheterna. Nu, tack vare den dialogen, går barn som aldrig har studerat tidigare i skolan, säger Yéssica.
Första året med toppbetyg
Marcus är ett av dessa barn. Han kom i kontakt med skolan första gången vid nio års ålder. Innan dess kretsade familjelivet kring gruvdriften.
Ett stort mineralrikt område sträcker sig över delstaten Bolívar som gränsar till Brasilien. Exploateringen har lett till komplexa förhållanden som ibland påverkar både barns skolgång och människors rörlighet.
- Vi hade gått in i en gruva och det tog upp mycket av vår tid. Egentligen har vi aldrig fokuserat på att ge dem en utbildning, säger Marlin, Marcus mamma. Hon har två andra små barn, varav ett också är i skolåldern och nu går i skolan.

Under det senaste året har Marlin sett Marcus lära sig. Han har haft nytta av de verktyg som NRC delat med Yéssica och trettio andra volontärer i olika samhällen i Bolívar genom skolmotiveringsprogrammet. Tack vare programmet har Marcus stärkt sin självkänsla, sin identitet och sin förmåga att skapa en fungerande skolrutin.
- Han var inte ett barn som lekte med andra. Han var alltid bara med sin pappa och mig. Nu är han mer uttrycksfull. Han tycker om att vara med människor, säger Marlin.
- Han sa till mig att han ville klara sitt första skolår med högsta betyg, och han gjorde det. Jag ser att han mår bättre, förändrad, mer motiverad.

Andningen friskar upp, som träden gör
Marcus trivs i sin nya skola. Förutom ny kunskap har han lärt sig verktyg för att må bättre.
- Jag ska lära er en andningsteknik, förklarar han. - I den här handen ska vi föreställa oss den vackraste blomman, och i den andra ett ljus. Vi ska lukta på blomman, andas in, och sedan blåsa ut ljuset, andas ut. På så sätt släpper man allt, blir friskare och känner sig fri.
Denna övning är en del av Better Learning Programme, NRC:s psykosociala stöd i klassrummen. Programmet ger utbildade lärare verktyg för att stödja barn och unga i samhällen som drabbats av fördrivning och våld. Syftet är att skapa tryggare lärmiljöer som återger hopp.
NRC har utbildat nästan hundra lärare i Bolívar i BLP-metoder, i linje med den nationella läroplanen. Stödet omfattar även material och möbler till sex skolor i området. Målet är att bidra till både skolgång, välmående och att eleverna stannar kvar i skolan.
När Marcus var tio år var hans favoritämne biologi.
- Det är för att man får göra experiment, och jag gillar vetenskap, säger han med övertygelse under ett av de stora träd som ger frisk luft åt hans avslappnade lungor.

Föräldrarna hjälpte till att bygga klassrummet tillsammans, vilket stärkte deras engagemang för utbildning. Marlin ser nu dess betydelse.
- En person utan utbildning är inte komplett. Skolan lär dem att bli goda människor, säger hon.
Läraren Yéssica log den dag hennes sjätteklassare avslutade lågstadiet. Det var den första examensceremonin som hölls i den nya utbyggnaden av den lokala skolan.
- Det här är ett viktigt ögonblick. Jag har undervisat i flera år, men jag har aldrig varit med om något liknande. NRC har hjälpt oss att omvandla de utmaningar som barnen stod inför till de styrkor vi ser hos dem nu, säger hon.
Nu är hon redo för mer.
