Hur skolträdgårdar får barnen att stanna kvar i klassrummen

Livingstone Mugisha, rektor på Kikagate Primary School, poserar med elever som stolt visar upp nyskördade tomater från skolträdgården. Foto: Dixon Odur/NRC
Föreställ dig frodiga tomatplantor som blomstrar i solen och som sköts av elever med glada ansikten. Så ser det ut på Kikagate Primary School i Isingiro-distriktet, där skolträdgården är en källa till stolthet, näring och hopp.
Publicerat 30. mars 2025
Uganda

Eleverna visar upp vad de har odlat. Trädgården ger inte bara färsk, näringsrik mat, utan hjälper också till att hålla dem kvar i skolan. Med hjälp av sin lärare sköter eleverna om trädgården och ser till att det finns en stadig tillgång till grönsaker som de kan äta under skoltid.

Eleverna visar upp vad de har odlat. Trädgården ger inte bara färsk, näringsrik mat, utan hjälper också till att hålla dem kvar i skolan. Med hjälp av sin lärare sköter eleverna om trädgården och ser till att det finns en stadig tillgång till grönsaker som de kan äta under skoltid.

På Kikagate Primary School i Isingiro-distriktet tar eleverna hand om sin skolträdgård under ledning av sin lärare. Foto: Dixon Odur/NRC

 

Att vända på utvecklingen

För några år sedan skulle många av de här eleverna inte ha gått i skolan vid den här tiden. Hungern höll dem hemma eller tvingade dem att hoppa av skolan, eftersom de inte kunde fokusera på lektionerna med tomma magar.

På Kikagate Primary School, där både lokala elever och flyktingelever delar klassrum, var den osäkra livsmedelsförsörjningen ett stort hinder för utbildning. Många elever lämnade skolan i förtid eller missade lektionerna helt på grund av brist på mat hemma. Följden blev att skolnärvaron blev lidande.

– Barnen brukade kämpa, särskilt på eftermiddagarna, säger Livingstone Mugisha, skolans rektor.

– De slumrade till i klassrummet och kunde inte fokusera eftersom de var hungriga. Nu kan de stanna kvar hela dagen och lära sig ordentligt.

På Onigo Primary School i Adjumani-distriktet hindrade hungern många elever från att gå på lektionerna. Phillip Owen Mondia, ordförande i skolans ledningsgrupp, minns hur hungriga barn hade svårt att koncentrera sig - särskilt på eftermiddagarna - vilket ledde till att många hoppade av.

En elev vid Kikagate Primary School håller stolt upp mogna tomater i sin skolträdgård. Foto av Dixon Odur/NRC

 

Att se resultat

Med stöd från Norwegian Refugee Council (NRC) har dessa skolor förändrat sitt sätt att arbeta med utbildning. Genom SESBiLL-projektet infördes skolmatsprogram, vilket uppmuntrade fler elever att gå i skolan. SESBiLL-projektet (Strengthening Education Systems and Bridging Learning Loss) stöder utsatta barn i Uganda genom att förbättra tillgången till, och kvaliteten på, utbildning.

Trädgårdarna ger färska grönsaker till skolmåltiderna och ser till att eleverna får den näring de behöver för att fokusera och lära sig.

– Hungriga barn har svårt att koncentrera sig, och det påverkar deras prestationer, säger Monida.

– Tidigare hade vi problem med skolnärvaron, men sedan matprogrammet infördes är det fler elever som stannar kvar i klassrummet.

Med blomstrande trädgårdar får eleverna inte bara näringsriktiga måltider utan också värdefulla praktiska jordbruksfärdigheter. På Kikagate Primary School visar de stolt upp sin skörd och strålar av stolthet över de färska produkter som de har odlat. Upplevelsen är både lärorik och praktisk och ger dem kunskaper som de kommer att ha nytta av långt efter att de lämnat klassrummet.

Elever vid Kikagate Primary School i Isingiro-distriktet visar stolt upp skörden från skolträdgården. Foto: Dixon Odur/NRC

 

Samhället hjälper till

Framgångarna för skolträdgårdarna drivs av ett starkt stöd från samhället. På Onigo Primary School spelar skolans förvaltningskommitté en nyckelroll och övervakar trädgårdens utveckling och underhåll samtidigt som den ser till att medlen används på ett effektivt sätt. 

På Kikagate Primary School deltar föräldrarna aktivt i trädgårdsarbetet och skörden och är ivriga att bidra. Rektorn Livingstone Mugisha förklarar att skolan anlade sin trädgård med hjälp av den första finansieringen från NRC. Nu odlar de grönsaker och köper spannmål för att se till att barnen har tillräckligt att äta. 

Detta program stöds av det norska utrikesdepartementet.

Skolans ledningsgrupp vid Onigo Primary School i Adjumani inspekterar byggandet av en tegelträdgård på skolområdet. Foto: Dixon Odur/NRC

Mer om

#Utbildning